вівторок, 8 лютого 2022 р.

 

День Безпечного Інтернету

8 лютого 2022 року у світі відзначається День безпечного Інтернету (Safer Internet Day) під гаслом “Разом для найкращого Інтернету”.

День безпечного Інтернету (SID/ДБІ) запровадили мережі Insafe та INHOPE за підтримки Європейської комісії для просування безпечного та позитивного використання цифрових технологій, особливо, дітьми й молоддю. 

Інтернет зазнав разючих змін. Він став безмежним джерелом для дітей, що пропонує їм навчальні ігри, різного роду розважальні заходи, а також численні способи обміну інформацією, отримання знань та цілеспрямованої взаємодії з друзями, родиною та зовнішнім світом. Проте водночас він став для них надто небезпечним місцем для занять без нагляду. Сьогодні діти та дорослі наражаються на численні ризики й виклики: від проблем захисту конфіденційності, поширення свідомо неправдивих новин та «глибоких підробок» до контенту з елементами насильства та іншого неналежного контенту, інтернет-шахрайства, а також загроз у вигляді грумінгу, сексуальних зловживань й сексуальної експлуатації в цифровому середовищі. Крім цього, глобальна пандемія COVID-19 призвела до збільшення кількості дітей, які вперше почали користуватися Інтернетом для продовження своєї освіти та підтримки соціальної взаємодії. Обмеження, зумовлені вірусом, означають не лише те, що чимало дітей більш юного віку починають спілкуватися в Мережі набагато раніше, ніж, можливо, планували їхні батьки, але й те, що через необхідність перегляду своїх робочих зобов’язань багато батьків, як виявилося, не в змозі контролювати своїх дітей, наражаючи їх на ризик доступу до неприйнятного контенту або перетворення на мішень для злочинців, що створюють матеріали, пов’язані із сексуальними зловживаннями стосовно дітей.

Чимало батьків схильні до звичних помилок, вважаючи, що їхні діти перебувають у більшій безпеці, якщо користуються комп’ютером вдома або в школі, ніж в будь-якому іншому місці. Це небезпечна помилка, тому що Інтернет здатен переносити дітей та молодь практично в будь-який куточок світу, і саме в цей час вони можуть наражатися на потенційно небезпечні ризики, майже ідентичні тим, коли б вони перебували в реальному світі. При цьому діти та молодь, отримуючи доступ до Інтернету за допомогою смартфонів, планшетів або інших портативних пристроїв, відчувають лише незначну загрозу заподіяння шкоди. Це пояснюється тим, що такі портативні пристрої надають їм миттєвий доступ до Інтернету з будь-якого місця та з меншою ймовірністю контролю з боку батьків.

Роль батьків

Батьки повинні надавати дітям та молодим особам підтримку з тим, щоб ті могли користуватися перевагами технологій безпечно. Їм варто дотримуватися збалансованого підходу і зважати на те різноманіття можливостей, які пропонує Інтернет. Нерідко батьки зосереджують свою увагу на безлічі онлайнових освітніх ресурсах і можливостях для розвитку навичок, проте їм також варто знати та враховувати, що Інтернет надає дітям низку можливостей щодо соціального розвитку – наприклад, основною мотивацією для використання Інтернету можуть бути ігри або особисті захоплення дітей. Коли батьки це розуміють, вони можуть вибудувати більш ефективну взаємодію з дітьми і краще їх підтримати. Для того щоб зробити поведінку дітей та молодь при використанні вебсайтів більш безпечною та відповідальною, батькам  варто виходити з необхідності:
1) Дізнатися про наявні в цифровому середовищі ризики та можливості для дітей і молодь. Важливо вміти розпізнавати потенційні загрози, на які можуть наражатися діти, але при цьому пам’ятати, що наявність ризиків не означає, що неодмінно буде завдано шкоди.
 2) Активно цікавитися тим, що роблять діти в Інтернеті, який тип контенту вони переглядають, надсилають або створюють, якими послугами та платформами вони користуються і в які бавляться ігри, а також з якими людьми вони спілкуються. Батькам завжди корисно самим спробувати скористатися тими послугами, якими користуються їхні діти.
 3) Батькам слід вивчити питання про те, якими є хороші навчальні та розважальні вебсайти та ігри, котрі вони могли б використовувати зі своїми дітьми. Гарний вебсайт або гра відрізняються тим, що в них є окрема сторінка, присвячена питанням безпеки, зі зрозумілими посиланнями, механізмами подання скарг та вказівками для дітей і молодь, а також їх батьків/опікунів.
4) Підтримувати регулярний, щирий та відкритий діалог з дітьми і молодими особами на актуальні для їхнього віку теми, які повинні з часом змінюватися.
a) Переконайтеся, що діти і молодь розуміють, з якими ризиками вони можуть мати справу, і домовтеся з ними про те, яких заходів вони вживатимуть в разі виникнення реальної небезпеки – наприклад, що їм бажано просто розповісти про це вам. 
б) Заохочуйте дітей та молодь замислитися про те, як слід поводитися сумлінному цифровому громадянину, зокрема, про те, якою інформацією про себе та інших вони діляться, допомагаючи їм сформувати позитивну модель онлайнової поведінки.
 в) Навчайте дітей критично ставитися до того, що вони бачать в Інтернеті; розкажіть, що не всі люди є тими, за кого себе видають, і що те, що вони бачать, може бути неправдою. Розкажіть їм, що люди в Мережі можуть створювати ідеальний образ самих себе, а також про фальшиві новини, спрямовані на маніпулювання людьми.
 г) Обговоріть з дітьми проблему тиску з боку однолітків і страх бути неприйнятим в колективі, а також питання вибудовування дружніх відносин в Інтернеті.
 д) Обговоріть з дітьми привабливість імерсивних технологій, що викликають залежність, особливо тих, що представлені на безкоштовних платформах, де час,який люди проводять в Інтернеті, або дані, якими вони обмінюються, є валютою або основою бізнес-моделі.
5) Переконатися, що дитина знає, коли варто звернутися за допомогою і до кого. Це може бути їхній батько або опікун, вчитель або будь-яка інша доросла людина, якій вони довіряють. Слід домовитися про правило, що в разі будь-якого неприємного інциденту діти мають обговорити його з дорослим, якому вони довіряють.
 6) Розробити правила для всієї родини щодо використання підключених до Інтернету пристроїв і пам’ятати про те, що у своїй поведінці в цифровому середовищі діти беруть приклад з батьків або опікунів. 
7) Вжити заходів для того, щоб діти дотримувалися збалансованої «цифрової дієти», тобто щоб вони проводили час в Інтернеті з користю, займаючись різними видами діяльності, зокрема, навчання, творчість та спілкування в позитивному сенсі. Використовувати вбудовані інструменти для відстеження статистики за кількістю часу, що витрачається на різні програми та послуги. 
8) Стати впевненими користувачами пристроїв та навчити своїх дітей. Існує ціла низка інструментів, які можуть допомогти батькам в управлінні підключеними до мережі пристроями – як удома, так і за його межами. 
a) Потрібно врахувати усі під’єднані до Інтернету пристрої, а не тільки очевидні – смартфони, планшети та ПК. Зверніть увагу на ігрові приставки, особисті помічники, під’єднані до Інтернету телевізори і будь-які інші пристрої, що мають доступ до Інтернету. 
б) При прийнятті рішень про те, до якого контенту, ігор, додатків і послуг діти та молодь матимуть доступ, керуйтеся віковими обмеженнями. Зважте, що вікові обмеження в магазинах додатків і на самих платформах відрізняються. За допомогою налаштувань можна контролювати, які програми та ігри буде дозволено завантажувати і використовувати. 
в) Розгляньте можливість використання контент-фільтрів, що досить часто називаються системами батьківського контролю, і безпечних пошукових систем або обмежень доступу, щоб фільтрувати контент, який діти та молодь можуть переглядати в Інтернеті. 
г) Як батьки, ви мусите розуміти, як і коли слід поскаржитися на той чи інший контент, який засмутив, збентежив або призвів до стурбованості ваших дітей або який, на їхню думку, порушує умови використання. Ви повинні знати, як заблокувати небажані або непрошені контакти. 
д) Ретельно зважте усі за та проти використання моніторингових додатків і технологій, що відстежують дії дитини в Інтернеті. Побічним ефектом їх використання може стати ще більш прихована онлайнова поведінка, а також це може призвести до конфліктів в сім’ї, у тому числі насильницьких. Якщо ви все ж таки використовуєте їх, то поясніть своїй дитині, що саме ви відстежуєте і навіщо.
 е) У міру дорослішання та розвитку дітей і молоді необхідно коригувати контроль й обмеження доступу з тим, щоб вони відповідали віку; важливо формувати стійкість у ваших дітей, щоб вони могли повною мірою користуватися перевагами онлайнового середовища.
9) Пояснити дітям, що не можна повідомляти свої паролі доступу друзям або братам і сестрам. Звертати увагу на те, коли і де вони повідомляють свою персональну інформацію – наприклад, в загальнодоступному профілі має сенс використовувати деперсоніфіковані зображення як фотографії профілю і вказувати мінімум персональної інформації, такої, як вік, школа та місце проживання.
 10) Не потрібно вважати, що в Інтернеті геть усі бажають заподіяти вашій дитині шкоду. Як правило, дитячі веб-сайти безпечні й надають неабиякі можливості для творчої соціалізації та навчання вашої дитини, однак варто лишатися залученим і пильним. 
11) Зберігайте спокій і не робіть поспішних висновків, якщо ви почули або побачили щось, що стурбувало вас в поведінці вашої дитини або в поведінці одного з його онлайнових друзів. Не слід погрожувати, що ви позбудетеся пристроїв або відберете їх, оскільки для декого з молодь вони є найважливішими інструментами соціалізації. Якщо ваші діти побоюватимуться, що в них відберуть пристрої, вони, швидше за все, менш охоче будуть розповідати вам про свої проблеми і переживання. 
12) Здатність впоратися з неприємностями і робити висновки є найважливішим елементом формування стійкості до впливу цифрового середовища. Коли діти в цифровому середовищі наражаються на ризики або їм заподіюється шкода, батьки можуть допомогти їм знайти способи впоратися з цією ситуацією, щоб вони в подальшому могли в міру можливості безпечно користуватися благами онлай нового середовища, уникаючи при цьому ізоляції.

Джерело: Рекомендації для батьків та освітян щодо захисту дитини в цифровому середовищі -
документ створений за ініціативи Міністерства цифрової трансформації України громадською організацією “МІНЗМІН”
https://www.blogger.com/blog/post/edit/8272296165326896870/4666228234757760453

 Права людини та Інтернет

8 роликів з прав людини для Інтернет-користувачів 


Немає коментарів:

Дописати коментар