понеділок, 6 січня 2025 р.

 РДУГ

Розлад із дефіцитом уваги та гіперактивністю

Розлад із дефіцитом уваги та гіперактивністю є одним з найбільш поширених розладів психологічного розвитку – він зустрічається у близько 5% дітей та 3% дорослих. Ключовими симптомами цього розладу є порушення самоконтролю та саморегуляції, які є обумовлені біологічними особливостями мозку, і спричиняють проблеми у сфері регуляції поведінки, уваги, емоцій та імпульсів.

Симптоми РДУГ

Ключовими симптомами РДУГ є проблеми самоконтролю у різних сферах, зокрема:

  • ·       рухова гіперактивність і трудність стримувати себе у ситуаціях, коли треба довший час сидіти/мовчати
  • ·       порушення концентрації уваги – особливо у ситуаціях, коли нецікаво чи багато відволікаючих чинників
  • ·       нетерпеливість (відповідно важко чекати, не перебивати інших і т.п.)
  • ·       імпульсивність (схильність діяти, не оцінивши наслідків поведінки, ризику)
  • ·       труднощі самоорганізації (зокрема забудькуватість, часті запізнення, неорганізованість і т.п.)
  • ·       труднощі у збережненні мотивації – особливо щодо завдань, які не є цікавими і не ведуть до негайного результату
  •  

Ці прояви у сфері гіперактивності, неуважності та імпульсивності є виражені значно більше, ніж у ровесників і ведуть до порушень у різних сферах життя (навчання, стосунки та ін.).

Сучасне наукове розуміння

РДУГ зумовлений недостатньо ефективним функціонуванням певних зон головного мозку, які відповідають за функцію контролю над поведінкою – це є біологічно обумовлений розлад розвитку самоконтролю. Дослідження показують, що у дітей із РДУГ «виконавчі» функції лобної кори головного мозку дозрівають дещо повільніше, ніж у ровесників. Попри те, що з віком лобна кора дозріває і здатність самоконтролю покращується, втім у більшості дітей з РДУГ труднощі у сфері самоконтролю будуть і в підлітковому, і в у дорослому віці. Внаслідок недостатньої ефективності “виконавчих” функцій лобної кори, особам з РДУГ важко контролювати свою поведінку, увагу, емоції – і це за відсутності належної підтримки і допомоги може спричиняти проблеми з навчанням, стосунками, загальним самоконтролем над власною поведінкою та вторинними проблемами у різних сферах життя. Причини РДУГ переважно є генетичні, втім у частині випадків мали місце фактори, що могли вразити нервову систему у ранньому дитинстві (гіпоксія в часі вагітності та пологів та ін.).

Рекомендації протоколів

Згідно з сучасними міжнародними протоколами, які розроблені на основі результатів наукових досліджень, рекомендовано два основних методи допомоги особам із РДУГ:

  • ·       медикаментозна терапія;
  • ·       поведінкова терапія для дітей та молоді з РДУГ, яку застосовують батьки вдома і педагоги у закладах освіти.

Ці два методи мають вагомі докази ефективності і рекомендовані як основні форми допомоги особам із РДУГ (при легших формах рекомендовано переважно поведінкову терапію, при більш виражених – поєднання поведінкової та медикаментозної).

При додаткових проблемах у дітей та молоді показано також застосування індивідуальної когнітивно-поведінкової терапії та при потребі інших втручань.

Індивідуальна КПТ має важливе місце у допомозі молоді та дорослим особам з РДУГ і включає навчання навичок самоконтролю та інших специфічних технік самодопомоги.

Більшість поведінкових проблем дитини зумовлені не її злою волею чи неадекватним вихованням з боку батьків, а біологічними особливостями мозку дитини. Тільки за умови глибокого розуміння цих особливостей учителі можуть віднайти індивідуальний підхід до кожної дитини і допомогти їй долати поведінкові проблеми, повноцінно розвиватися, навчатися, інтегруватися у колективі ровесників. 

5- крокова програма допомоги дітям з розладом дефіциту уваги та гіперактивності у освітніх закладах

https://drive.google.com/file/d/1YiTZPLIeDomjm0VtP6nra2nGqVCieMBc/view

    Як можуть допомогти вчителі?

Якої допомоги потребують діти з РДУГ.

РДУГ:модель позитивного поведінкового керівництва в освітніх закладах.

Джерело Центр “Коло сім’ї”  РДУГ

  https://k-s.org.ua/resources/mh-academy/adhd/


Немає коментарів:

Дописати коментар