факультативний курс Психологічний розвитку особистості

ПСИХІЧНІ ПРОЦЕСИ



УВАГА ТА ЇЇ РОЛЬ В НАВЧАЛЬНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ.
РОЗВИТОК УВАГИ.

Це цікаво знати!

У психології увагою називають спрямовану психічну діяльність людини, зосереджену на об'єктах, які мають для неї певне значення. Увага може бути спрямована як на об'єкти зовнішнього світу, так і на власні думки й переживання.
К.Д. Ушинський колись правильно зазначив, що увага - це "ті двері, через які проходить все, що входить в душу людини із зовнішнього світу."
Увага може бути зовнішньою і внутрішньою. Уважність учнів - необхідна умова успішного оволодіння ними передбаченими шкільною програмою знаннями, вміннями і навиками. Тому кожному учневі потрібно бути уважним.

Дізнайся більше про себе!

 Концентрація  уваги.

Завдання: потрібно відшукати  15 цифр натурального ряду. Почати можна з будь-якої цифри. Засічи час виконання завдання.

12
33
40
97
94
57
22
19
49
60
27
98
79
8
70
13
61
6
80
99
5
41
95
14
76
81
59
48
93
28
20
96
34
62
50
3
69
16
78
39
86
7
42
11
82
85
38
87
24
47
63
32
77
51
71
21
52
4
9
68
35
58
18
43
26
75
30
67
46
88
17
64
53
1
72
15
54
10
37
23
83
73
84
90
44
89
66
91
74
92
25
36
55
65
31
23
45
29
56
2

Якщо твій результат 30-40 секунд - можеш себе привітати - людей із такою здатністю концентрувати свою увагу близько п’яти із ста.
Якщо ти знайшов задані цифри за 40-90 секунд - непогано.
Зовсім недобре, якщо твій час 2-3 хвилини – ти не дуже уважна людина. Обов'язково потренуй свою увагу!

Вчись вчитися!

Як удосконалити свою увагу.

v Якщо ти неуважний, це означає, що твоя увага спрямована на щось інше. Визнач її об’єкт. Подолай суперника. Спрямуй силу уваги, куди слід.
v Увага є і умовою, і результатом твоєї діяльності.
v Якщо ти уважний – засвоїш матеріал, концентрація уваги потребує твоїх свідомих дій.
v  Готуй все необхідне до початку уроку. Твоя організованість сконцентрує твою увагу.
v Ти повинен ставити своїй увазі чіткі завдання: на що саме вона має бути спрямована.
v Оскільки при втомі керування увагою погіршується, для її відновлення потрібно вчасно відпочивати, займатися аутотренінгом, використовувати спеціальні вправи.
v Використовуй здатність незвично привертати увагу. Уявляй звичайне як незвичайне (наприклад, ти інопланетянин і сидиш на уроці землян).
v Під час виконання завдання час від часу запитуй себе: «Про що я думаю?».
v Якщо ти виявив, що твоя увага розсіюється, достатньо буває одного цього запитання. Якщо не допомогло – зміни положення тіла, або почитай вголос, підсилюючи чи зменшуючи силу звуку.
v Зосередженню уваги допоможуть і прості запитання, які ти можеш ставити собі час від часу: «На яке запитання щойно відповідав однокласник?», «Яке запитання щойно поставив учитель?».
v Якщо ти не зміг зосередитися на виконанні завдання – просто повтори його, можна вголос.
v Структуруй матеріал конспекту, підручника (створюй таблиці, схеми). Тоді обсяг уваги збільшується.
v Намагайся набути максимальну кількість навчальних навичок, вони здійснюються без участі уваги. Вона потрібна тобі для нового, цікавого, важливого.
v Перевіряйте з сусідом по парті роботи один одного, це сприяє розвитку уваги.
v Щоб привернути свою увагу до матеріалу уроку, знаходь те, чим він пов'язаний з твоїм досвідом, інтересами.
v Більше працюй з підручниками, оскільки це тренує увагу.
v Не поспішай при зміні видів роботи. Зважай на те, що внаслідок неповного, незавершеного переключення уваги можуть виникати помилки.
v Не намагайся робити багато справ одночасно, бо частий перехід від однієї діяльності до іншої зменшує увагу.
v Враховуй, що ступінь і обсяг уваги пов’язані зворотною залежністю – збільшення обсягу елементів, що сприймається, викликає зменшення уваги і навпаки. Тому важливий матеріал повторюй окремо.
v Вигадай свій власний жест (по коліну плеснути, смикнути себе за вухо…). Коли твоя увага зменшується, цей рух м’язів допоможе тобі відновити її концентрацію.
v Знаходь чинники, які сприяють підсиленню твоєї уваги (легка музика при читанні, відповідне освітлення).
v Враховуй вплив природних чинників: в дощовий день концентрація уваги зменшується, а отже тобі потрібно приділити більше часу (повторень) для виконання завдань.


ПАМ'ЯТЬ ТА ШЛЯХИ ЇЇ РОЗВИТКУ.

Це цікаво знати!

Кожного дня ти пізнаєш багато нового, з кожним днем збагачуються твої знання. Все, про що дізнається людина, може бути надовго збережене в «кольорах» її мозку. Мозок не тільки зберігає наші знання про навколишній світ, а й має здатність за нашим бажанням відтворювати ці знання.
Процес запам'ятовування, збереження й наступного пригадування або упізнавання того, що людина раніше сприймала, переживала чи робила, називається пам'яттю. Значення пам'яті в житті людини дуже велике. Абсолютно все, що ми знаємо, вміємо, є наслідок здатності мозку запам'ятовувати й зберігати в пам'яті образи, думки, пережиті почуття, рухи та їх системи. Пам'ять зберігає нам знання, а без знань немислимі ні плідна діяльність, ні успішне навчання.
Існує три види пам’яті: зорова, слухова, моторна.
Зорова пам’ять зберігає ту інформацію, яку ми отримали шляхом спостережень, тобто запам’ятали побачене.
Слухова пам’ять відповідає за всі звукові відчуття, коли-небудь випробувані нашим організмом.
Третій вид пам’яті особливий. Це своєрідний спосіб вчитися на своїх помилках: коли наш організм робить щось, він автоматично запам’ятовує цей процес. Так ми вчилися ходити, їсти, так ми пишемо букви, не зациклюючись на самому процесі.
Запам’ятовуємо ми тільки те, що помічаємо, а помічаємо ми лише тоді, коли уважні. Отже, свою увагу потрібно тренувати. Можна робити це і в ігровій формі, наприклад, спробуй під час прогулянки пограти з співрозмовником: хто більше відзначить будинків із зеленими парканами. Для розвитку пам’яті корисні і картинки з серії «знайдіть десять відмінностей». У цих випадках твій мозок концентрується на дрібницях і звикає до активної роботи в нестандартних ситуаціях. Тоді ти почнеш швидше схоплювати все найважливіше і запам’ятовувати без праці.
Деякі умови успішного запам'ятовування.

§  Важливою умовою того, щоб навчальний матеріал запам'ятовувався швидко й надовго, є наявність інтересу до того, що запам'ятовуєш, і уваги в процесі засвоєння і відтворення матеріалу.
§  Велике значення для запам'ятовування мають почуття. Усе, що пов'язане з радістю, сумом, гнівом, як правило, запам'ятовується краще, ніж те, до чого людина ставиться байдуже.
§  Важливою умовою гарного запам'ятовування є розуміння того, що треба засвоїти.
§  Дуже важливо також поставити перед собою завдання - міцно й надовго засвоїти.
§  Велике значення для засвоєння навчального матеріалу має поєднання запам'ятовування з діяльністю людини, що вимагає мислення, активності.
§  Наявність знань з того навчального предмета, з якого засвоюється матеріал, також є сприятливою умовою для запам'ятовування, тому що при цьому нове легше й ґрунтовніше пов'язується з тим, що вже відомо.
§  Необхідно пам'ятати, що запам'ятовування - це робота іноді нелегка, тому важливою умовою засвоєння навчального матеріалу є наполегливість, завзятість у роботі, уміння не кидати її на середині, а домагатися повного й міцного запам'ятовування. Це -  вольові якості, без яких неможлива серйозна розумова робота.

Вчись вчитися!

Як вивчити вірш напам’ять.

*    Уважно двічі-тричі прочитай увесь вірш.
*    Обміркуй зміст твору, умовно розділи його на змістові частини.
*    У кожній  частині правильно визнач інтонацію, з якою будеш читати, розстав логічні   наголоси, визнач паузи та темп читання.
*    Навчися читати вголос, дотримуючись цих вимог, спочатку кожну частину, а відтак увесь вірш.
*    Тепер без допомоги підручника спробуй пригадати вірш, повтори кожну частину по пам'яті.
*    Візьми книжку. Читаючи напам'ять, перевіряй, чи правильно запам'ятав текст.
*    Відклади підручник, двічі чи тричі продекламуй увесь вірш.
*    Запам'ятай: знання тексту вірша треба довести до автоматизму. Це дасть змогу зосередитися на виразності читання.
*    Перед уроком уявно продекламуй вірш іще раз.
*    Якщо ти не задоволений звучанням окремих рядків, то ще є час усунути недоліки.






Як запам’ятати те, що читаєш?
Ø Перш за все треба бути максимально спокійним. Інакше тобі важко буде сконцентруватися. Читай уважно!
Ø  Читай з олівцем в руках і відзначай важливі положення, які б ти хотів запам’ятати.
Ø Щоб запам’ятати смисл тексту, який  здається надто важким, спробуй такий спосіб: уважно читай кожну фразу і переписуй її на свій манер, у своєму стилі. Якомога простіше, хай навіть і багатослівно. Під час повторного читання власного тексту ти з здивуванням з’ясуєш, що смисл тексту не такий складний.
Ø Повторення перед сном або зранку відразу після пробудження є найефективнішим класичним способом запам’ятовування.
Ø Часто повторюй матеріал. Через 24 години після першого заняття ти забуваєш найбільшу частину вивченого тексту. Тому перше повторення вивченого має відбутися не пізніше ніж через 24 години. Але не повторюй і раніше ніж через 5-6 годин після першого вивчення (закон Жорста). Відпрацюй свій власний оптимальний ритм повторень.



Як надовго запам’ятати навчальний матеріал?

     Виділяй, співвіднось і групуй матеріал – хто добре усвідомлює, той добре запам’ятовує і довго пам’ятає.
     Якщо отримав завдання у вівторок, а відповідати потрібно в п’ятницю, не чекай четверга – вивчи одразу, а напередодні тільки повтори.
     Завчай і повторюй невеличкі шматки ще доти, як матеріал почав забуватися.
     Коли вчиш, записуй, малюй схеми, діаграми, таблиці - наочність краще запам’ятовується.
     Якомога швидше, не чекаючи повного заучування, намагайся відтворити матеріал, закривши книгу.
     Після математики – вчи читання, після української мови – інші предмети: пам'ять любить різноманітність.






Уява покращує пам’ять. Або як запам’ятати найбільше?

v Усе, що хочеш пам’ятати, - уявляй! (Не уявляю – не пам’ятаю)
v Май на увазі: усе, що побачив, відчув, почув, - уже запам’яталось.
v Легко пригадується тільки те, що уявив.
v Не думай словами – думай образами.
v Не завчай, а уявляй що-небудь цікаве, що допоможе пригадати потрібну інформацію.
Дізнайся більше про себе!

Ти можеш оцінити стан своєї пам’яті виконавши цей простий тест.
 Відповідь на кожне питання ти повинний оцінити за 4-х бальною системою (ніколи не забуваю - 0 балів, рідко - 1 бал, час від часу -  2 бали, часто - 3 бали, дуже часто - 4 бали). Підсумуй бали і прочитай коментарі.
Питання:
1. Я не пам‘ятаю номери телефонів.
2. Я забуваю, що куди що поклав.
3. Відірвавшись від книги, мені складно знайти місце, яке читав.
4. Завжди складаю список справ, щоб нічого не забути.
5. Я забуваю про призначені зустрічі.
6. Я забуваю, що планував зробити по дорозі додому.
7. Я забуваю імена знайомих.
8. Мені важко зосередитися.
9. Мені важко переказати зміст телепередачі.
10. Я не впізнаю знайомих людей.
11. Мені важко зрозуміти сенс того, що говорять оточуючі.
12. Я швидко забуваю імена людей, з якими знайомлюся
13. Я забуваю, який сьогодні день.
14. Коли хтось говорить, я не можу зосередитися.
15. Я перевіряю ще раз, закрив двері і чи вимкнув плиту.
16. Я нерідко пишу з помилками.
17. Я легко відволікаюся.
18. Перед новою справою мене треба проінструктувати кілька разів. 19. Мені важко зосередитися, коли я читаю.
20. Я тут же забуваю, що мені сказали.
21. Відповідальне рішення дається важко.
22. Я повільно працюю.
23. Моя голова буває порожньою.
24. Я забуваю, яке сьогодні число.


 Відповіді:

 До 24 балів. У тебе хороша пам’ять. Для того, щоб зробити її ще кращою і зберегти те, що маєш слід стежити за режимом дня і харчуванням.
Від 24 до 41. Слід звернути серйозну увагу на стан свого здоров‘я. Потрібно робити спеціальні вправи для поліпшення пам‘яті.
42 і більше балів. Необхідно як можна швидше звернутися до лікаря, тому що для збереження і поліпшення пам’яті може знадобитися серйозна терапія

УЯВА – ОСНОВА ТВОРЧОСТІ.

ПРИЙОМИ РОЗВИТКУ УЯВИ І ФАНТАЗІЇ



Це цікаво знати!

       Що таке уява? У словнику дається таке тлумачення: «Уява - здатність уявляти, фантазувати; уявне подання». Вона має величезну роль у нашому житті. Наша нервова система реагує автоматично на інформацію, що надходить з нашої свідомості. Те, що ми уявляємо або думаємо, для неї так само реально, як, якби це відбувалося насправді.
Вчені, які займаються вивченням свідомості, зробили висновок про те, що тренування уяви може допомогти в досягненні бажаних результатів у будь-якій сфері діяльності.
В уяві своєрідно і неповторно відбивається зовнішній світ, що  дозволяє програмувати не тільки майбутню поведінку, але і представляти можливі умови, в яких ця поведінка буде здійснюватися.





Дізнайся більше про себе!

Чи багата у тебе уява?



Так
Ні
1.
Чи цікавить тебе живопис?
2
1
2.
Чи часто ти нудьгуєш?
1
2
3.
Розповідаючи яку-небудь історію, чи любиш ти прикрашати її від себе?
1
0
4.
Чи любиш ти гуманітарні науки?
2
1
5.
Чи багато місця займає на папері твій почерк?
1
0
6.
Чи підбираєш ти свій гардероб за модою?
2
1
7.
Чи любиш ти малювати одні й ті ж самі фігурки?
0
1
8.
Коли ти слухаєш музику, чи бачиш ти якісь образи?
2
1
9.
Чи любиш ти писати листи?
1
1
10.
Чи сняться тобі кольорові сни?
1
0
11.
Чи подорожуєш ти подумки по тих місцях, як знаєш лише з розповідей і де хотів би побувати?
1
0
12.
Чи з'являються у тебе сльози на очах при перегляді кінофільмів?
1
0

Тепер підрахуй бали:
14 – 17 балів. У тебе багата уява. Якщо ти зможеш застосовувати її у житті, то це принесе тобі багато радості.
9 – 13 балів. Уява середня, таке зустрічається у більшості людей. Від тебе і тільки від тебе залежить, чи зможеш ти розвинути її.
5 – 8 балів. Ти реаліст у повному сенсі цього слова. Але трохи фантазії ще нікому не зашкодило.



ФЕНОМЕН ДЖМЕЛЯ.
ДАВАЙТЕ ЗРОБИМО ВІДКРИТТЯ!

Це цікаво знати!
За всіма законами аеродинаміки, джміль не може літати з таким співвідношенням розміру, ваги, форм тіла, розмаху крил, як у нього. Але він літає!
По-перше, тому, що він не знає законів аеродинаміки й живе без обмежень, які ці закони встановлюють. По-друге, мабуть, він має психологію переможця, яка й гарантує успіх


                  Наведи ще приклади дії «феномена джмеля» в нашому житті.
Проаналізуй, що може бути підйомною силою для злету талановитих людей усупереч обставинам.

Пам’ятай!
Кожна особистість наділена надзвичайно багатим творчим потенціалом, який у житті часто залишається нереалізованим через різноманітні обставини і чинники. Ти повинен розвивати в собі навички, завдяки яким зможеш самостійно керувати своєю пізнавальною активністю, самостійно мислити, приймати неординарні рішення, свідомо вибирати свою життєву позицію, генерувати оригінальні ідеї.

ЗНАЧЕННЯ ПРОЦЕСУ СПІЛКУВАННЯ У ЖИТТІ ЛЮДИНИ.
ПРАВИЛА СПІЛКУВАННЯ АБО ЧОМУ НАС ЧАСТО НЕ РОЗУМІЮТЬ.

Це цікаво знати!

Кожна людина зацікавлена в тому, щоб уміти правильно й гарно говорити, оскільки це дає можливість встановлювати й підтримувати добрі стосунки з людьми в різних колективах: у сім’ї, в школі, в громадських місцях. 
Широко відомі слова Антуана де Сент-Екзюпері: «Єдина справжня розкіш – це розкіш людського спілкування». Але для декого ця розкіш перетворюється на муку (якщо людина надто сором’язлива і невпевнена в собі). Зустрічаються і “генії” у спілкуванні – люди, які в тій чи іншій ситуації інтуїтивно знаходять правильні прийоми контакту.
Дізнайся більше про себе!

А ти вмієш спілкуватися?
Дай відповіді на запитання анкети і проаналізуй результати.

1.Чи легко ти спілкуєшся з людьми?
2.Чи виникали у тебе конфлікти з товаришами через те, що:
а)       вразили твоє самолюбство;
б)       ти не врахував думку товариша;
в)       друг не прислухався до твоїх побажань.
3. Чи виникали у тебе конфлікти з батьками через те, що:
а)       батьки тебе не розуміють;
б)       ти не прислухався до поради батьків і вчинив по-своєму.
4. Чи бували випадки, коли ти був ініціатором конфлікту?
5. Чи схильний ти з метою уникнення конфлікту погоджуватися з думкою товариша?
6. Чи береш ти вдома участь у вирішенні сімейних питань?
7. Чи враховують твою думку батьки?
8. Як ти ставишся до вад товаришів?
а)       не помічаєш;
б)       ввічливо робиш зауваження;
в)       дратуєшся.
9. Чи були в тебе конфлікти з товаришами через особливості твого характеру?
10. Чи виникає в тебе час від часу бажання побути на самоті?
Якщо так, то з яких причин?
а)       через поганий настрій;
б)       щоб зосередитися, вирішити якесь важливе завдання;
в)       щоб відпочити в тиші;
г)        самотність — риса твого характеру.
11. Чи потрапляв ти в незвичайну ситуацію?
12. Чи відчував ти невпевненість у цих ситуаціях?
13. 3 ким ти більш відвертий та щирий?
а) з товаришами;
б)       з батьками;
в)       ні з ким.
14. Чи схильний ти вибачати образу?
15. Чи аналізуєш ти свої вчинки?
16. Чи вмієш стримувати особисті почуття й емоції?
17. Чи вважаєш себе обережною і передбачливою людиною?
18. Чи вважаєш себе спокійною й урівноваженою людиною?

Аналіз результатів:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Запам'ятай!
Життя кожної людини від самого її народження проходить серед людей. Лише у спілкуванні з собі подібними вона пізнає найвищі цінності людського життя – дружбу і любов. Приналежність до різних людських об’єднань і груп, починаючи від сім’ї і закінчуючи людством, визначаються особливістю її характеру, способом життя, світосприйняття. Тому, знати, як треба формувати свої відносини з іншими людьми є необхідною передумовою нашого самовизначення і щасливого життя.


Перевір на практиці!

ПРАВИЛА СПІЛКУВАННЯ.

©     Будь завжди ввічливим, привітним, доброзичливим.
©     Намагайся, щоб спілкування з тобою для людей було корисним і приємним.
©     Умій слухати інших і ніколи не перебивай.
©     Не бійся розпочати розмову з незнайомими людьми , але не будь нав'язливим.
©     Пам'ятай: неввічливо багато говорити про себе, перебивати співрозмовника.
©     Говори те, що може бути цікавим співрозмовнику. Враховуй його вік, характер, інтереси.
©     Не розмовляй без потреби голосно, не вживай грубих слів .
©     Не задавай людям шкоди словом.
©     Вчись відчувати настрій співрозмовника, його ставлення до твоїх слів, не виявляй свого поганого настрою.
©     У спілкуванні використовуй звертання і ввічливі слова.

ЕМОЦІЇ ТА ПОЧУТТЯ ЛЮДИНИ.
КУЛЬТУРА ЕМОЦІЙНО-ВОЛЬОВИХ ПРОЦЕСІВ.
Це цікаво знати!

Людина не може залишатися байдужою до навколишнього світу. Предмети, що її оточують, події, свідком або учасником яких вона стає, викликають у людини різні емоції.
Емоції (від латинського - збуджувати, хвилювати) - переживання людини під впливом зовнішніх або внутрішніх подразників, тобто переживання людиною свого ставлення до світу й до людей, душевне переживання відчуттів приємного або неприємного.
Радість, сум, страх, обурення, гнів - усе це різні емоції. Деякі речі викликають у нас задоволення й радість, інші - біль, страх, відразу... Характер переживань залежить від того, яке значення мають різні предмети, явища для людини, наскільки вони задовольняють її потреби. Саме завдяки емоціям ми одержуємо першу інформацію про ті чи інші речі, саме емоції оцінюють їх і багато в чому визначають наше до них ставлення надалі: що нам подобається, а що не подобається.
На основі емоцій у людей виникають почуття. Вони, так би мовити, узагальнюють емоції і завжди пов'язані з кимось або чимось конкретним. На відміну від емоцій, почуття є стійкими, глибокими, саме вони роблять наше ставлення до різних сторін життя постійним.
Почуття - емоції, що супроводжують оцінку певних суспільних явищ, вияв схвильованості, душевного піднесення. Емоції викликані певними душевними переживаннями.
Говорять: щастя - це коли тебе розуміють. Це вірно. Але нікому не буде щастя, якщо кожен не стане людиною, яка розуміє інших людей, приймає їх саме як інших, зі своїм життям і почуттями, і вміє співчувати їм, відгукуватися на їхні почуття.
Отже, сходинки в «школі почуттів» є такими: інші люди - чужі почуття - чуйність до них - свої почуття...

                  

Дізнайся більше про себе!

Твоя емоційна врівноваженість.

Цей тест допоможе з'ясувати твій емоційний стан.

1. Чи можеш ти швидко обуритись навіть з незначного приводу?
так
ні
2. Чи боїшся ти вивести із себе людину, знаючи, що вона фізично сильніша?
так
ні
3. Чи можеш розпочати сварку тільки через те, що на тебе не звернули увагу?
так
ні
4. Тобі подобається їхати на великій швидкості, навіть якщо це пов'язано із ризиком?
так
ні
5. Коли ти хворієш, чи не дуже захоплюєшся ліками?
так
ні
6. Чи здатний ти на все для того, щоб отримати те, що тобі дуже подобається?
так
ні
7. Чи подобаються тобі  великі собаки?
так
ні

8. Чи любиш ти годинами сидіти на сонці?
так
ні
9. Ти впевнений, що коли-небудь станеш відомим?
так
ні
10. Чи вмієш ти зупинити себе, коли відчуваєш, що дієш занадто поспішно?
так
ні
11. Чи є у тебе звичка багато їсти, коли ти не дуже голодний?
так
ні
12. Чи бажаєш ти заздалегідь дізнатись, що тобі подарують?
так
ні

Підрахуй, скільки у тебе позитивних відповідей:

3 бали та менше. Ти дуже нестримана, запальна особа. Легко дратуєшся, втрачаєш самовладання через дрібниці.
4-8 балів. Ти спокійна та врівноважена особистість. Твої роздратування чи емоційний сплеск - реакція на події, що виходять за рамки звичних.
9 балів і більше. Дуже стримана особа, вмієш володіти своїми почуттями та емоціями.

                 
Чи готовий ти взяти на себе відповідальність?

Обери свій варіант відповіді.

1. У якій компанії ти почуваєшся більш затишно?
Серед друзів - 0 балів.
У будь-якій - 5 балів.
2. Які книги ти любиш читати?
Пригодницькі - 5.
Такі, у яких описуються переживання героїв - 0.
3. Що ти швидше вибачиш другові?
Запізнення на важливу зустріч - 0.
Помилку в спільній роботі - 5.
4.     Ти вчинив недобре. Що ти відчуватимеш?
Сором - 0.
Нічого особливого, це може трапитися з кожним - 5.
5. Ти легко починаєш розмову з незнайомими людьми?
Так - 5. Ні - 0.
6. Ти вразливий?
Так - 0.Ні - 5.
7. Тобі часто буває весело?
Так - 5. Ні - 0.
8. Ти часто буваєш мовчазний?
Так -0.Ні -5.
9. Ти чесний стосовно інших?
Так - 5. Ні - 0.
10. Ти аналізуєш свої вчинки?
Так - 0.Ні - 5.
11. Ти часто виступаєш на класних зборах?
Так - 5 Ні - 0.
12. Ти часто незадоволений собою?
Так - 0.Ні - 5.
13. Тобі подобається організовувати свята?
Так - 5. Ні - 0.
14. Ти ведеш особистий щоденник?
Так - 0. Ні - 5.
15. Ти швидко виконуєш те, що задумав?
Так - 5. Ні - 0.
16. У тебе часто змінюється настрій?
Так - 5. Ні - 0.
17. Тобі подобається переконувати інших?
Так - 5. Ні - 0.
18. У тебе швидка хода?
Так - 5. Ні - 0.
19. Тебе непокоять можливі неприємності?
Так - 0.Ні - 5.
20. Що ти робиш, потрапивши в скрутну ситуацію?
Прошу про допомогу - 5.
Намагаюся виплутатися з неї сам - 0.

Оцінка отриманого результату:

Якщо ти набрав менше за 35 балів: ти звик усе вирішувати самостійно, не надто переймаючись думкою тих, хто тебе оточує. Однак дуже часто твої рішення так і залишаються нікому не відомими, тому що ти не поспішаєш поділитися ними.

Ти набрав від 36 до 65 балів: ти дуже добре вмієш залагоджувати будь-які конфліктні ситуації, тому що тобі властивий природний такт.

Сума набраних тобою балів більша за 66: ти не боїшся бути в усіх на виду. Іноді твої вчинки бентежать оточуючих. Лідери, які володіють такими якостями, можуть досягти великих успіхів, але при цьому ризикують втратити друзів.

ПЛАНЕТА НАШОГО КЛАСУ.

Це цікаво знати!

Товаришування, дружба – це взаємини між людьми на основі спільного навчання, інтересів, уподобань. Товаришувати можна з багатьма ровесниками, а дружити лише з одним чи кількома.
         Дружба – безкорисливі стосунки засновані на довір'ї, щирості, взаємних симпатіях, на загальних інтересах, захопленнях. Обов'язковими ознаками дружби є взаємне поважливе ставлення до думки друга, довір'я і терпіння. Друг ніколи не відвернеться в тяжкі хвилини, завжди зрозуміє і підтримає. Друг ніколи не стане слухати інших, щоб ті не говорили. Хто як не друг скаже правду про свого товариша?  Справжня дружба об’єднує тільки тих людей, які здатні вибачити й зрозуміти недоліки інших. Дружба – невід'ємна складова кожної людини. Як сказав Бенджамін Франклін, «брат може не бути другом, але друг – завжди брат».


      Перевір на практиці!

Правила спілкування в колективі.

*    Вчись розуміти бажання інших і враховувати колективну думку.
*    Будь уважним і люб’язним з тими, хто тебе оточує.
*    Завжди і зі всіма будь чесним, чемним, поважай інших.
*    Намагайся розуміти і відгукуватися на стан іншої людини.
*    Завжди даруй оточуючим радість спілкування з тобою.
*    Подивися навколо – хто потребує поради, доброго слова, співчуття, допомоги.
*    Постав себе на місце іншого.






                   
ПРИСЛУХАЙСЯ ДО ПОРАД МУДРИХ ЛЮДЕЙ

v Вливаючись у колектив, зовсім не обов’язково в ньому розчинятися.                                                                      
А.Навої
v Справжньою дружбою можуть бути пов’язані лише ті люди, які уміють прощати одне одному дрібні недоліки.                                            
                                                                                      Лабрюйєр
v Дружба – не принциповість, дружба – це взаєморозуміння. Дружба – це довіра.                                                                        
  Ф. Бекон
v Щирість у стосунках, правда у спілкуванні – ось дружба.  
                                                                                          О. Суворов
v Ніколи не забувай, що поруч із тобою думки і почуття інших людей.                                                                      
В.Сухомлинський
v Допоможи тому, хто несе тягар, а не тому, хто покладе його поруч.
                                                                                           Сенека
v Мудрець шукає все в самому собі, а нерозумна людина – в іншому. 
                                                                                          Конфуцій
v Поведінка – це дзеркало, у якому кожен показує своє обличчя.
                                                                                        В.Гете
v Говори лише про те, що тобі зрозуміло.
                                                                                            Л. Толстой
v Ні водою, ні вогнем ми не користуємося так часто, як дружбою.                                                                                  
                                                                                                 Цицерон

Дізнайся більше про себе! 

            Чи гарний ти друг?

Обери одну з відповідей:
1.     Ти знаєш багато цікавих історій про одного зі своїх приятелів. Що ти зробиш:
а) розповіси їх іншим людям;
б) розповіси не назвавши імені;
в) залишиш історії при собі.
2. Твій друг часто бере щось у тебе, але ніколи не повертає взяту річ. Зараз він просить взяти досить дорогу тобі річ. Що ти будеш робити?
а) скажеш, що зараз у тебе не має цієї речі;
б) даси її;
в) відмовиш пояснивши причину.
3. Друг випадково розбив твій годинник. Твої дії?
а) відмовишся від нового годинника, але влаштуєш маленьку сварку;
б) вимагатимеш гроші;
в) скажеш, що і так збирався купити новий.
4. Твій друг підтримує стосунки з людиною, яку ти не любиш. У такому випадку:
а) скажеш другові, що він повинен вибрати між вами двома;
б) припиниш стосунки з другом;
в) нічого не скажеш і будеш продовжувати дружні стосунки з              другом.
5. Відчуваєш, що у твого друга будуть незабаром великі неприємності. Тоді ти:
а) порвеш стосунки з ним, щоб не постраждати самому;
б) продовжиш дружбу;
в) відверто поговориш з ним.
6. Вважаєш, що справжній друг повинен:
а) ділитися з тобою всі;
б) залишати свої дуки й проблеми при собі;
в) говорити тільки те, що хоче.
7. Вам відомо, що другові потрібні гроші, і у тебе їх досить, щоб йому їх дати. Ти говориш:
а) «Переб'єшся! Мені вони самому потрібні»;
б) «Візьми їх, радий тобі допомогти»;
в) «Згадай, скільки ти мені допомагав. Моя послуга ніщо в порівнянні з цим».
8. Що ти зробиш, якщо тобі необхідно позичити гроші в друга:
а) натякнеш здалеку;
б) попросиш в борг;
в) нічого йому не скажеш.
9. твій друг купив одяг, що, як тобі здається йому не пасує, тоді ти:
а) скажеш, що він виглядає смішно;
б) скаже, що ця річ не для нього, і поясниш чому;
в) нічого не скажеш.
10. Ти вважаєш, що твій друг:
а) менш розумний, ніж ти;
б) більш розумний, ніж ти;
в) ви обидва на одному інтелектуальному рівні.

Підрахунок балів: а) 1 б;   б) 2 б;  в) 3 б.
Результати:       
         21 – 30 балів: ти справжній друг.
         15 – 20 балів: у тебе є друзі, але іноді ти не виявляєш в стосунках належного розуміння. Коли не знаєш як реагувати, спробуй поставити себе на місце іншої людини.
         10 – 14 балів: ти схильний звертати увагу на себе, ніж на інших. Ця твоя риса – бар'єр перед справжньою дружбою. Щоб стати гарним другом, потрібно виявляти більше інтересу до інших людей.


Прочитай і поміркуй!

В одного фермера захворів старенький кінь. Він вже не бігав, не їв, лише лежав. Фермер викликав ветеринара, що виписав ліки для конячки і сказав, що якщо жеребцеві не стане легше від цього препарату, то його доведеться усипити. Розмову фермера та ветеринара почула свиня, і промовила до коня:
-         Вставай, друже! Вставай! Ти повинен видужати, тобі має стати краще!
Але коневі не легшало. Господар відпоював його прописаним препаратом, але він залишався лежати, був слабким та кволим. Свиня, тим часом, не переставала підбадьорювати свого сусіда по хліву:
-         Конику, ну постарайся, благаю тебе! Ти мусиш встати, у тебе вийде, просто постарайся!
 І ось нарешті на ферму знову прийшов ветеринар і, побачивши, в якому стані знаходиться кінь, вже готувався його усипити. Тут свиня не витерпіла і заквінчала на весь хлів:
-         Конику, конику, любий! Вставай, вставай чимдуж швидше! Ось уже і лікар за тобою прийшов - ти повинен встати, інакше тобі доведеться померти!
Почувши це, кінь підірвався і стрімголов побіг. Фермер лише сплеснув в долоні:
-         Боже, яке чудо! Мій кінь одужав! Це потрібно відсвяткувати — ми на радощах заріжемо свиню!

ТАКІ РІЗНІ ХЛОПЧИКИ ТА ДІВЧАТКА.
Це цікаво знати!

Ґендер (англ. gender - «стать», від лат. genus - «рід») - соціально-біологічна характеристика, через яку визначаються поняття «чоловік» і «жінка».
Ґендерні відмінності формуються у процесі соціалізації - навчання ролі чоловіків і жінок, який відбувається від перших днів народження до статевозрілого віку, і меншою мірою — пізніше. На це впливають сімейне виховання, школа, взаємодія з іншими дітьми та ігрова активність. Розуміння відмінностей між статями формується починаючи приблизно з двохрічного віку.

***                      ***                      ***

Напиши, якими мають бути, на твою думку, хлопці та дівчата

Хлопці
Дівчата
Хлопці  мають бути …





Дівчата мають бути …


Дівчата  мають бути…





Хлопці мають бути…



Хлопчики та дівчатка, безумовно, різні. Але вони також, безумовно, рівні. Вони рівні в правах бути такими, якими вони є. Вони рівні в праві мати те, що вони хочуть. Вони рівні в праві мріяти і здійснювати свої мрії.

ПРИЧИНИ ВИНИКНЕННЯ КОНФЛІКТІВ.
ТИПИ ПОВЕДІНКИ У КОНФЛІКТНИХ СИТУАЦІЯХ.

Це цікаво знати!

Конфлікт - зіткнення або боротьба, ворожі стосунки. Конфлікт - ситуація, в якій кожна зі сторін намагається зайняти позицію несумісну з інтересами іншої сторони.

Способи вирішення конфліктів.
    Вчені К. Томас і Р. Кілмен визначили основні найбільш прийнятні стратегії поведінки в конфлікті. Вони вказують, що існує 5 основних стилів поведінки в конфлікті: пристосування, компроміс, уникання, суперництво, співпраця.
Ø Пристосування – людина нехтує своїми інтересами,щоб задовольнити інтереси іншого.
Ø Співпраця – процес, який складається з послідовних взаємодій, коли людина прагне брати активну участь у розв'язанні конфлікту й захищати свої інтереси , але ще й бажає співпрацювати з іншими учасниками конфлікту. Це спільна спроба знайти таке рішення, яке цілком задовольняло б вимоги обох сторін.
Ø Уникання – людина намагається не займатися конфліктом. Уникання може бути фізичною або психічною, дипломатичне ухиляння. Шляхом уникання можна відкласти справу на кращий час.
Ø Компроміс – це часткове задоволення обох сторін.
Ø Суперництво – людина намагається задовольнити свої інтереси за рахунок іншого. Вона використовує здібності аргументувати свої суспільні контакти, економічні санкції. Суперництво може означати «стати на захист своїх прав», якщо людина переконана, що вона права.
                                           

Дізнайся більше про себе! 


Як би я поводився в конфліктній ситуації?

Для кожного конфлікту в наведеному нижче переліку вкажи, що ти найімовірніше зробив би. Відміть судження, яке найточніше відображає твої можливі дії. У деяких випадках ти, можливо, не обрав би жодного варіанту, але, будь ласка, надай якомусь із них перевагу.
1.     Ти й однокласник хочете працювати на одному й тому ж комп’ютері:
а) я перестав би хотіти працювати й не вірив однокласнику як другу;
б) я намагався б примусити його поступитися й дозволити мені працювати на комп’ютері першому.
2. Ти й однокласник хочете читати одну й ту ж книгу з бібліотеки одночасно:
а) я перестав би претендувати на неї й розчарувався  в однокласникові як в другові;
б) я вислухав би уважно, навіщо йому потрібна ця книжка. І якби його аргументи були переконливіші, ніж мої, я дозволив би йому читати її, бо хороший друг – це дуже важливо.
3. Ти й однокласник хочете одночасно скористуватися підстругачкою для олівців:
а) Я б дозволив своєму однокласникові загострювати першому, аби не сваритися;
б) Я б запропонував вирішити цю проблему так: один загострює два олівці.
4. Ти й однокласник хочете одночасно стати першим в черзі в їдальні:
а) Я б дозволив однокласникові стати першим й розчарувався б у ньому як у другові;
б) Старався б досягти компромісу й запропонував би стати першому у черзі в певні дні.
5. Ти й однокласниця хочете в один і той самий час сісти на одне місце за вашим улюбленим столом у бібліотеці:
а) Я намагався примусити однокласницю дозволити мені сісти на це місце, незважаючи на її невдоволення;
 б) Я уважно вислухав би, чому моя однокласниця хоче там сидіти, і якби її аргументи були переконливіші за мої, я б поступився, бо хороші відносини – це важливо.
6. Ти й однокласник працюєте над класним проектом. Ви обидва хочете малювати ілюстрацію до нього, й ніхто не хоче писати текст:
а) Я намагався б примусити однокласника дозволити мені малювати ілюстрацію й не зважав би на його невдоволення.
б) Я б шукав компроміс і згодився на те, щоб кожен із нас малював половину малюнків і писав половину тексту.
7. Ти й однокласник граєте м’ячем. Ніхто з вас не хоче навести порядок на спортивному майданчику:
    а) Я намагався б примусити однокласника це зробити і не зважав би на його невдоволення ;
    б) Я запропонував би працювати разом .
8. Ти й однокласник знімаєте відеофільм. Обидва хочете знімати відеокамерою, але ніхто не хоче писати сценарій;
   а) Я уважно вислухав би, чому мій однокласник хоче знімати фільм, і якби він мене переконав, я б дозволив йому, бо добрий друг –  це важливо ;
    б) Я шукав би компроміс з однокласником, щоб кожен з нас половину часу писав би сценарій.
9. Ти розповів однокласниці секрет, а вона розкрила  його для кількох сторонніх людей:
    а) Я уважно вислухав би, чому вона так зробила, й постарався зрозуміти її, тому що друг – це важливо;
    в) Я запитав би мою однокласницю, що трапилось, й ми домовились би про зберігання секретів в майбутньому.
10. Ти й однокласниця вважаєте, що виконували більшу частину роботи у спільному звіті:
  а) Я дійшов би компромісу і погодився із тим, що кожен із нас виконував половину роботи;
       б) Я намагався б розв’язати цю проблему, переглядаючи кожну сторінку написаного, й вирішив би, який внесок кожного у цей звіт.
Нарахування балів:
Обведи кружечком ті літери, які ти обрав в кожному пункті. Потім полічи кількість обведених літер у кожній вертикальній колонці.
Чим більша сума балів з певної стратегії розв’язування конфліктів, тим частіше ти схильний її застосовувати. Чим менша сума, тим рідше ти цією стратегією користуєшся.


Ухиляння
Примус
Згладжування
Компроміс
Переговори
1
а
б



2
а

б


3
а


б

4
а



б
5

а
б


6

а

б

7

а


б
8


а
б

9


а

б
10



а
б

 Важливість мети й стосунків впливають на наші дії під час конфлікту. Враховуючи ці умови можна визначити 5 способів розв’язання конфліктів.
1)    «Черепаха» (ухиляння). «Черепахи» втікають і ховаються у свій панцир, щоб уникнути конфлікту. Вони відмовляються від своїх цілей і тримаються осторонь як від суперечливих питань через які виникає конфлікт, так і від людей, причетних до суперечки. Вони вважають,що вирішувати конфлікт – річ безнадійна. Їм легше втекти (фізично чи психологічно) від конфлікту, ніж побачитися з ним.
2)    «Акула» (примус). «Акули» намагаються переконати опонентів, силоміць примушуючи їх розвязувати конфлікт. Для «акул» найголовніше власні цілі, а стосунки з людиною мають для них другорядне значення. Вони будь-якою ціною готові добитися свого. Їх мало хвилює те, чи вони комусь подобаються. «Акули» переконані, що конфлікти вирішуються тоді, коли хтось перемагає. Вони намагаються здобути перемогу, шокуючи суперників, нападаючи раптово, а також залякуючи чи погрожуючи їм із позицій сили.
3)    «Плюшевий ведмедик» (згладжування). Для «ведмедиків» найголовніше – хороші стосунки, а власні цілі не мають для них великого значення. Вони прагнуть усім подобатися, щоб усі їх любили і цінували. Вони вважають, що конфлікти не можна обговорювати без шкоди для стосунків. «Ведмедики» бояться завдати болю, образити, зіпсувати стосунки під час конфлікту. Їх правило: «Я готовий пожертвувати власними цілями, роби все , що хочеш, аби тільки я тобі подобався».
4)    «Лисиця» (компроміс). «Лисиці» невибагливі як у своїх цілях, так і в стосунках з людьми. «Лисиці» шукають компромісу. Вони жертвують частиною своїх домагань під час конфлікту й переконують іншого поступитися якоюсь частиною своїх цілей. Вони шукають такого рішення, щоб обидві сторони отримали «золоту середину». Вони готові пожертвувати заради досягнення згоди для спільного добра як частиною своїх домагань, так і стосунками.
5)    «Сова» (переговори). «Сови» дуже високо цінують власні цілі та стосунки. Вони розглядають конфлікт як проблему, яку треба розв’язувати, й шукають таке рішення, яке б задовольнило і їх власні цілі, й цілі іншої сторони. «Сови» сприймають конфлікти як засіб поліпшення стосунків шляхом послаблення напруження між двома людьми. «Сови» не заспокояться  доти, доки не буде знайдено рішення, яке б задовольнило і їх самих, і іншого.

              
 Короткий курс доброзичливих стосунків.

Шість важливих слів: «Я визнаю, що припустився цієї помилки».
П’ять важливих слів : «Ти зробив це просто чудово».
Чотири важливих слова : «А як ти вважаєш ?»
Три важливих слова : « Порадьте, будь ласка».
Два важливих слова : «Щиро дякую».
Найважливіше слово : «Ми».

ПРИСЛУХАЙСЯ ДО ПОРАД МУДРИХ ЛЮДЕЙ

v Конфлікт — це побоювання хоча б однієї сторони, що її інтереси порушує, притискає, ігнорує інша сторона.
Уільям Лінкольн
v Від любові до ненависті один крок, від ненависті до любові кілометри кроків.
Сенека
Веди себе етично, шанобливо. Ти повинен розуміти, що грубість і нестриманість можуть їх образити.

Пам'ятай!
©     Порозуміння можна знайти лише з тим, хто хоче порозумітися.
©     Для того, щоб батьки сприймали тебе «серйозно, по-дорослому», саме так і треба себе поводитися

БАТЬКИ ТА ДІТИ: ШЛЯХИ ПОРОЗУМІННЯ.

Це цікаво знати!

Іноді виникає ситуація, коли люблячі люди, діти і батьки, не можуть знайти порозуміння, кривдять і ображають один одного. Для того щоб налагодити спілкування, необхідно навчитися розуміти і чути, довіряти і обговорювати проблеми.

Як знайти взаєморозуміння з батьками.

Ти повинен усвідомити, що висміювати погляди на життя дорослих людей не можна, навіть якщо вони протилежні твоїм. Не висловлюй незадоволення з приводу зауважень і навіть моралей. Постарайся спокійно сприймати критику.
 Навчись слухати, а головне, чути дорослих людей. Для цього потрібно спробувати поставити себе на їхнє місце. Чи стане приємно, коли діти, яких любите, в яких вкладено стільки сил, уваги і турботи, раптом почали грубити і намагатися показати себе більш розумними, прагматичними, ніж батьки.
 Постарайся домовитися під час конфліктної ситуації: не тримай образ в собі. Ти можеш абсолютно відкрито, але без претензій і моралей розповісти про те, з чим не згодний. Попроси дорослих побачити в тобі вже сформовану особистість. Розкажи про те, що хочеш робити вибір і робити помилки, хоча думка батьків також цінна.
 Будь терплячим і доведи не на словах, а на ділі самостійність. Намагайся не робити необдуманих вчинків. Поступово дорослі переконаються, що ти вчиниш в будь-якій ситуації адекватно і розумно, не наробиш дурниць.
 Не вставай в оборонну позицію, якщо батьки не поділяють твій вибір. Краще намагайся їх переконати в правоті за допомогою аргументів. Налагодь з ними партнерські, довірчі відносини.
 Обов'язково прислухайся до порад, адже дорослі мудріші, за їхніми плечима великий життєвий досвід. Крім того, поганого точно не порадять, адже твоє щастя, благополуччя, успішність - те, заради чого вони живуть.
Як розповісти батькам про свою проблему, якщо ви соромитеся їм про неї розповісти чи боїтеся їх негативної реакції:
- сплануйте наперед, що ви збираєтеся розповісти.
- скажіть прямо, що ви повинні розповісти їм щось важливе. Це необхідно для того, щоб бути впевненим, що батьки приділили вам повне увагу, а не упустили важливу частину вашої розповіді.
- виберіть час, коли ваші батьки менш зайняті.
- запишіть. Деяким буде простіше викласти свою проблему на папері і дати потім прочитати батькам.
Дізнайся більше про себе!

«Моє життя в родині»
Обери найбільш прийнятні для себе варіанти відповідей і проаналізуй результати.
1. Що б ти хотів отримати від родини, у якій живеш?
а) доброї організації побуту;
б) радощів від спілкування;
в) спокою, захищеності.
2. Чи самотній ти в родині?
а) Так;
б) ні;
в) не знаю.
3. Чи бажаєш ти, щоб твоя майбутня родина була схожою на твою нинішню?
а) Так;
б) ні;
в) не знаю.
4. Як ти вважаєш, що найбільше хвилює твоїх батьків у родинному житті?
а) Здоров’я дітей;
б) навчання дітей;
в) трудова участь дітей ужитті родини.
5. Яка з наведених нижче життєвих настанов є для тебе найбільш вагомою?
а) Бути матеріально забезпеченим;
б) зустріти кохання;
в) мати багато друзів;
г) реалізувати власні інтелектуальні можливості.
6. Чи є в тебе таємниці від родини?
а) Так;
б) ні.
7. Чим для тебе є вечір, проведений вдома?
а) Радість спілкування;
б) нагода бути самим собою;
в) мука, нудьгування.
8. Чи знайомий ти з моральними та матеріальними проблемами, що існують у твоїй родині?
а) Так;
б) ні.

ЧОГО МИ НАВЧИЛИСЯ НА УРОКАХ ПСИХОЛОГІЇ.

Опиши, будь ласка, свої враження та почуття, які виникали, коли ти працював із щоденником розвитку особистості. Чому ти навчився? 

Прочитай і поміркуй!

                 УРОК МЕТЕЛИКА

Один раз у коконі з'явилася маленька щілина. Людина, яка випадково проходила повз, досить довгий час стояла і спостерігала, як через цю маленьку щілину намагається вилетіти метелик. Пройшло багато часу, метелик начебто покинув свої зусилля, а щілина залишалася усе такою ж маленькою. Здавалося, метелик зробив усе що міг, і що сил у нього більше не залишилося.
Тоді людина вирішила допомогти метелику, і взявши ножа розрізала кокон. Метелик у той же час вийшов з нього, але його тільце було слабке та немічне, а крила були прозорими й ледь рухалися.
Людина продовжувала спостерігати, очікуючи, що ось-ось крила метелика розправляться й зміцніють, і він полетить. Але цього не сталося!
Решту життя метелик волочив по землі своє слабке тільце, свої нерозправлені крила. Він так і не зміг літати.
А все через те, що людина, бажаючи йому допомогти, не розуміла того, що зусилля, які необхідно докласти, щоб вийти через вузьку щілину кокона, необхідні метеликові, щоб рідина з тіла перейшла в крила й щоб він зміг літати. Життя змушувало метелика із зусиллями залишати оболонку, щоб надалі він міг рости й розвиватися.
Іноді саме зусилля необхідне нам у житті. Якби нам дозволено було б жити, не зустрічаючись із труднощами, ми були б обділені. Ми не змогли б бути такими сильними, якими є зараз. Ми ніколи не змогли б літати.

 Щастя тобі, успіху і перемог!




Немає коментарів:

Дописати коментар